نشست«تاریخ و فرهنگ عرب وتاثیرآن درمطالعات قرآن‌پژوهی» برگزار شد

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۱:۲۰ کد : ۴۴۵۰۴ اخبار عمومی
تعداد بازدید:۲۳۳

 

به همت مرکز قرآن ومعارف دینی سازمان جهاددانشگاهی تهران نشست«تاریخ و فرهنگ عرب وتاثیر آن درمطالعات قرآن‌پژوهی» در روز دوشنبه 21 اردیبهشت باحضور آذرتاش آذرنوش برگزار شد.
 
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی تهران، در این نشست که با حضور محققان و پژوهشگران قرآنی، اساتید و دانشجویان برگزار گردید، دکترآذرنوش گفت: هرچه آگاهی ما درباره فضایی‌که وحی در آن نازل شده، بیشتر باشد؛ فهم بهتری از قرآن کسب خواهیم کرد.
مؤلف و محقق‌رشته زبان و ادبیات عرب و استاد دانشگاه گفت: دراین خصوص مسائل فراوانی وجود دارد و نمی‌توان در خصوص آن به صحبت در یک جلسه قناعت کرد. مسائل متعددی در این دوره از جمله روان‌شناسی قبائل عرب، شهر‌ها و... برای فهم قرآن مهم است.
وی در این نشست با طرح شمای کلی از اعراب دوران جاهلی و دولت‌های شمال و جنوب شبه جزیره عربستان پیش از نزول ،گفت: سؤال مستشرقان این است که قرآن به چه خطی نوشته شده و آیا اساسا خطی در دوره پیش از اسلام عربستان وجود داشته است؟ با توجه به خطوط تمدن‌های مورد اشاره و اسناد موجود، می‌توانیم وجود خط در شبه جزیره عربستان را ملاحظه کنیم.
وی ادامه داد: برای درک اینکه در زمان پیامبر کتابت وجود داشته است، می‌توان به اشعار جاهلی ارجاع داد از سویی دیگر توصیه خود قرآن به کتابت عهود آمده است و نیز در تمام معاهدات نیز ما شاهد هستیم که به صورت مکتوب نوشته می‌شد. نامه‌های انذار پیامبر(ص) به شاهان منطقه نیز نوشته می‌شد.
دکترآذرنوش تصریح کرد: اعراب زبان‌های محلی زیادی داشتند، اما عربی رسمی و یا فصیح مشترکی وجود داشته است و اعراب شمال و جنوب به آن زبان شعرهای خود را می‌گفتند. قرآن نیز به این زبان نازل شده که عربی رسمی است و متعلق به قوم خاصی مانند قریش و یا تمیم در حجاز نبوده است.
آخرین ویرایش۱۰ خرداد ۱۴۰۱