تزریق واکسن استرپتوکوکوزیس در برخی مزارع پرورش قزل آلای مازندران

واکسن بیماری "استرپتوکوکوزیس" ماهی قزل آلا، تولید شده توسط جهاددانشگاهی واحد تهران در اردیبهشت و خرداد ماه سال جاری، در مزارع پرورش ماهی قزل آلای مازندران، برای اولین بار به روش تزریقی در ایران استفاده شد.
۲۳ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۰:۵۰ کد : ۴۴۴۸۱ پژوهش و فناوری
تعداد بازدید:۱۹۴

 

 به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد تهران  این عمل در چند مزرعه ی شاخص در استان مازندران ، به صورت پایلوت، برای حدود 200 هزار قطعه ماهی 30گرمی تا 3 کیلویی، تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور، انجام گرفت.

گفتنی است طی تحقیقات انجام شده ، بیماری باکتریایی استرپتوکوکوزیس تا 60 درصد تلفات مزارع ماهیان سرد آبی کشور را باعث می‌شود و طبق برآوردها، 300 میلیارد ریال در سال خسارت ایجاد می نماید. از سوی دیگر ، این بیماری از جنبه بهداشت عمومی نیز بسیار با اهمیت می‌باشد؛ چرا که در صورت استفاده بی رویه از آنتی بیوتیک در مزارع، سلامت غذایی جامعه دچار مشکل خواهد شد.

این واکسن که علیه هر دو سوش عامل بیماری (استرپتوکوکوس و لاکتوکوکوس) عمل می نماید؛ تمام مراحل تحقیق، توسعه و افزایش مقیاس تولید آن  طی چند سال اخیر، در جهاد دانشگاهی واحد تهران انجام گرفته  و تا کنون فقط به روش غوطه وری (قرار دادن ماهی در محلول واکسن به مدت 1 تا 2 دقیقه) مورد  استفاده قرار گرفته است.

شایان ذکر است روش تزریق، برای ماهی‌های با وزن بالا بسیار مقرون به صرفه بوده، همچنین ایمنی زایی بالاتری ایجاد می نماید. همچنین در صورت حمایت از این محصول و با صرف هزینه ی 10 تا 20 میلیارد ریالی برای واکسیناسیون علیه این بیماری، می توان تا 50 درصد خسارات ناشی از این بیماری در کشور را کاهش داد.

آخرین ویرایش۱۰ خرداد ۱۴۰۱