نشست هم‌اندیشی نقدآرای قضایی «اسیدپاشی و امکان اجرای قصاص» در دانشکده الهیات و معارف اسلامی برگزار شد

۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۰:۴۶ کد : ۴۴۴۷۲ اخبار عمومی
تعداد بازدید:۲۰۳

 

به همت مرکز قرآن و معارف دینی سازمان جهاددانشگاهی تهران‌ و با همکاری پژوهشگاه قوه قضاییه و انجمن علمی دانشجویان فقه وحقوق اسلامی نشست تخصصی «نقدآرای قضایی اسیدپاشی و امکان اجرای قصاص» در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران برگزار شد.

 

به گزارش‌ روابط‌عمومی سازمان جهاددانشگاهی تهران، این نشست یکشنبه 30 فروردین با استقبال گسترده‌ی اساتید و دانشجویان و باحضور آسیه جعفری‌کارشناس سازمان پزشکی قانونی، علی‌اصغر شفیعی خورشیدی  رئیس شعبه 39 دادگاه تجدیدنظر استان تهران، سعید نظری توکلی عضو هیأت علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران و مجید متین راسخ، مستشار دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد.
در آغاز این نشست، حجت الاسلام دکتر امام ریاست دانشکده، به اساتید، پژوهشگران و نمایندگان خبرگزاری‌ها خیرمقدم گفته و از برگزاری چنین نشست‌هایی ابراز خرسندی نمود. 
سپس دکتر آسیه جعفری به بررسی جنبه پزشکی قانونی اسیدپاشی پرداخت و اسید واسیدپاشی را تعریف وتفاوت سوختگی حاصل ازاسیدپاشی با سایر انواع سوختگی را بیان کرد و در ادامه گفت: در اسیدپاشی باید وسعت و عمق سوختگی را در نظر گرفت و اجرای قصاص در اسید پاشی باید با نظر هیأت قضائی و هیأت پزشکی انجام شود.
در ادامه دکترعلی اصغر شفیعی خورشیدی به تحلیل قضائی رأی پرداخت و بیان کرد: اگر عنوان، ضرب و شتم و جرح باشد باید در دادگاه کیفری شهرستان بررسی شود اما مسئلة اسیدپاشی یک فعل عامدانه است و دادگاه کیفری شهرستان صلاحیت بررسی آن را ندارد، بلکه باید در دادگاه کیفری استان بررسی شود(نقد کلی مربوط به صلاحیت دادگاه).
دکتر مجید متین راسخ مستشار دادگاه کیفری استان تهران نیز طی سخنانی  این موضوع را که  با وجود قانون مجازات اسلامی، ماده واحده قانونی مربوط به مجازات اسیدپاشی مصوب سال 1337 به قوت خود باقی است یا خیر را محل بحث دانست و گفت: این ماده قانونی صرفا از پاشیدن اسید صحبت کرده و خوراندن یا تزریق اسید مشمول این قانون نیست. وی با بیان اینکه ماده واحده قانونی مربوط  به اسیدپاشی در شرایطی به تصویب رسیده که قانون مجازات عمومی مصوب سال 1304 در محاکم اجرا می‌شده و با اصلاح قانون مذکور در سال 1352 و نیز تصویب قانون مجازات اسلامی‌پس از نقلاب اسلامی 1357 نسخ یا عدم نسخ آن توسط قانونگذار بعدی محل تأمل است.
سپس‌دکترسعید نظری توکلی عضو هیأت علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران ضمن اشاره به تاریخچه اولین اسیدپاشی که  در سال 1978 در فرانسه رخ داده است و بیشتر قربانیان آن زنان بوده‌اند؛ در حالی که اولین اسیدپاشی در ایران در سال 1334 و قربانی آن یک قاضی بوده است به تحلیل و تبیین فقهی رأی پرداخت. 
در پایان این نشست، جلسه پرسش و پاسخ برگزارگردید

آخرین ویرایش۱۰ خرداد ۱۴۰۱