«خزش روستایی» راهی بازار نشر شد

کتاب «خزش روستایی»، تألیف «محمدمهدی ضیاءنوشین» به همت انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی تهران منتشر شد.
۲۳ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۳:۵۹ کد : ۴۲۳۹۰ فرهنگی
تعداد بازدید:۲۵۲
«خزش روستایی» راهی بازار نشر شد

به  گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، در مقدمه کتاب آورده شده است:

مطالعه و برنامه‌ریزی درباره سکونتگاه‌های انسانی در محیط پیرامون شهرهای بزرگ و فرصت‌ها – تهدیدهای ناشی از چنین رویایی به‌صورت دستور کار مهم بسیاری از کشورهای جهان در آمده است که با پیش روی به‌ویژه کلان‌شهرها به عرصه‌های محیطی پیرامون خود و سکونتگاه‌های بلافصل روبه رو هستند. تلاش به‌منظور فهم مسایل و نارسایی‌های مرتبط با فضاهای پیرامون  شهری و سکونتگاه‌ها اعم از روستایی، شهری و روستایی – شهری از پیش شرط‌های اولیه حفظ و صیانت از زیست و معیشت این سکونتگاه‌ها و منابع طبیعی آن‌ها است.

در بخشی دیگر آمده است:

از سوی دیگر سکونتگاه‌های روستایی در معرض تغییر و تحولات گسترده‌ای قرار گرفته‌اند و هر روز ابعاد پیچیده‌تری به خود می‌گیرند.این تحولات در روستاهای کشورهای غربی به‌ویژه آمریکای شمالی و اروپای غربی ملموس‌تر و محسوس‌تر هستند. در این بین روستاهای کشورمان نیز با شدت و ضعف در معرض این تغییرات قرار گرفته‌اند. پیامدهای جهانی شدن، بازساخت روستایی، تغییرات تکنولوژیک و تحولات در نوع معیشت، فعالیت و الگوی زندگی  و .... باعث شده است تا روستاها امروزه مشخصه‌های متفاوت از گذشته را در حال تجربه کردن باشند. بنابراین، نوع نگرش‌ها، مدیریت و مداخله در فضاهای روستایی تحول‌یافته متفاوت از گذشته خواهد بود.

در فصل نخست این کتاب که با تحولات جامعه روستایی آغاز شده است درباره مفاهیم و اصطلاحاتی چون منطقه کشاورزی، منطقه زندگی یا زیست روستایی، منطقه حفاظتی روستایی، منطقه فعالیت روستایی، شهری روستایی و ... توضیحاتی ارائه شده است.

فصل دوم هم با عنوان نیروها و محرک‌های موثر بر خزش روستایی به موضوعاتی چون اقتصاد سیاسی، اقتصاد سیاسی فضا، عوامل موثر بر شکل‌گیری و گسترش خزش روستایی(روستایی – شهری) پرداخته است.

در فصل سوم هم با عنوان پژوهش میدانی، سکونتگاههای روستایی پیرامون شهر همدان، درباره ویژگی‌های محیطی – اکولوژیک و اجتماعی – اقتصادی محدوده مورد مطالعه، گسترش فیزیکی شهر و ادغام روستاهای پیرامونی، روش‌شناسی تحقیق، میزان خزش سکونتگاه‌های روستایی پیرامون شهری، ماهیت و فرآیند خزش در سکونتگاه‌های روستایی پیرامون شهر همدان، تحولات ناشی از خزش در محدوده قانونی روستا و محدوده پیرامون روستاها، تحولات ساختاری – کارکردی سکونتگاههای پیرامون شهر همدان، تحلیل نهادی شبکه‌ها و میزان تأثیرگذاری هر یک از نهادها در فرآیند تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی روستاهای پیرامون شهری، تحلیل شبکه دست‌اندرکاران سازمانی موثر بر خزش روستایی – شهری و تحلیل خزش روستایی و خزش روستایی – شهری بحث و بررسی شده است.

فصل چهارم و آخر هم نتیجه‌گیری است.

انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی تهران کتاب «خزش روستایی»، را در 332 صفحه به قیمت 90 هزار تومان راهی بازار نشر کرد.

 

کلید واژه ها: انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی تهران خزش روستایی

آخرین ویرایش۲۳ اسفند ۱۴۰۰