عضو هیئت علمی دانشگاه تهران:

طبق اعلام بانک جهانی نرخ فقر در ایران در پیش از انقلاب اسلامی ۴۷ درصد و هم‌اکنون ۹ درصد است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: سال ۱۳۸۲ بانک جهانی در گزارشی از وضعیت کلان ایران اعلام کرد که پیش از انقلاب اسلامی نرخ فقر در کشورمان ۴۷ درصد بود که در حال حاضر این عدد به ۹ درصد کاهش یافت.
۰۴ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۱ کد : ۴۱۷۸۷ فرهنگی اخبار عمومی
تعداد بازدید:۳۴۱
طبق اعلام بانک جهانی نرخ فقر در ایران در پیش از انقلاب اسلامی ۴۷ درصد و هم‌اکنون ۹ درصد است

 

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، محمد شفیعی‌فر در برنامه فردای انقلاب با موضوع «انقلاب اسلامی و رسالت دانشجویان» که به‌صورت مجازی و به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی تهران برگزار شد، گفت: شعارها و آرمان‌های انقلاب اسلامی که بر پایه اخلاق، معنویت، عدالت، آزادی، استقلال، عقلانیت و عزت و برادری است تاریخ مصرف ندارد و تمام‌شدنی نیست و این شعارها با ذات انقلاب گره خورده است و هیچگاه کهنه نمی‌شوند.

وی با تأکید بر نقش مهم دانشجویان برای ساختن ایران اسلامی، افزود: پس از گذشت بیش از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی مردم باز هم به خیابان‌ها آمده و از انقلاب اسلامی حمایت می‌کنند و این بیانگر آن است که این انقلاب هنوز هم زنده است.

شعارها و آرمان‌های انقلاب تاریخ مصرف ندارد و تمام‌شدنی نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: در واقع شعارها و آرمان‌های انقلاب که همانا بر پایه اخلاق، معنویت، عدالت، آزادی، استقلال، عقلانیت و عزت و برادری در انقلاب اسلامی مطرح شد تاریخ مصرف ندارد و تمام‌شدنی نیست واین شعارها با ذات انقلاب گره خورده است و هیچگاه کهنه نمی‌شوند.

شفیعی‌فر ادامه داد: در حال حاضر هم برخی به حوزه عدالت اجتماعی احساس نگرانی دارند و بحث می‌کنند که وضعیت ما خوب نیست، اما همین موقعیت فعلی را اگر با پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مقایسه کنیم ۱۸۰ درجه متفاوت شده است، چون آرمان عدالت، آرمانی متعالی است و هیچگاه حد و حدودی ندارد و با فطرت بشر در ارتباط است.

انقلاب اسلامی بر ویرانه‌های رژیم فاسد طاغوت بنا شد

وی با اشاره به حمله صدام در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی به ایران خاطرنشان کرد: تمام اقشار مختلف مردم از زن و مرد همه در مقابل این دیوانه بسیج شدند و از آب و خاک این کشور دفاع کردند و این اتحاد وهمدلی از ثمرات مبارک پیروزی انقلاب اسلامی بود. تا هنگامی که در جمهوری اسلامی بر آرمان ها و شعارهای آن اصرار داشته باشیم مشکلی نخواهیم داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: ایران پیش از انقلاب در واقع یکی از ایالت‌های آمریکا بود و حکومت پهلوی دوم نیز در چارچوب اجرای دقیق سیاست‌های خاورمیانه‌ای آمریکا تعریف و شکل گرفته بود. انقلاب اسلامی بر ویرانه‌های رژیم فاسد طاغوت بنا شده است، رژیم پهلوی علاوه‌بر وابستگی به رژیم‌های غربی و فساد و استبداد، نخستین رژیمی سلطنتی بود که توسط بیگانه‌ها بر سرکار آمد. چون پیش از آن برخی حکومت‌ها بودند مثل صفویان، افشاریان و زندیه که با زور و شمشیر و بدون وابستگی به بیگانگان قدرت را در ایران به دست گرفتند.

شفیعی‌فر یادآور شد: انقلاب اسلامی برای این اتفاق افتاد که هیچ ارتباطی بین حکومت و مردم نبود.

رضا شاه در دوران مشروطه مجلس را از کارکرد خود خارج کرد

وی با بیان این‌که رضا شاه در دوران مشروطه مجلس را از کارکرد خود خارج کرد، افزود: از مجلس ششم خود نمایندگان را مشخص می‌کرد و به مجلس می‌فرستاد و با یک چوب مثل مدرسه بالاسر آن‌ها بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادغام قوه مجریه در دربار را از مهم‌ترین مسایل حکومت پهلوی در ایران دانست و گفت: این در حالی است که حکومت یک ساختاری دارد و قوه مجریه در واقع باید بخشی از حکومت باشد و وزیر و  نخست وزیر در زمان شاه انتصابی بودند و همه کارها در دست پادشاه بود.

شفیعی‌فر با یادآوری این‌که تأسیس سلسله پهلوی با یک کودتا و تثبیت آن نیز با کودتای دوم با همکاری آمریکا و انگلیس شکل گرفت، افزود: پس از کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ به‌تدریج قدرت انگلیس افول کرد و آمریکا پس از آن تا سال ۱۳۵۷ در ایران قدرت را در دست داشت.

وی با اشاره به دلایل تحت سیطره قرارگرفتن ایران توسط قدرت‌های نظام سرمایه‌داری گفت: این نظام  یک سیستم است که یک قدرت هژمونی در آن نهفته است که در حال حاضر این قدرت در دست آمریکا است که پیش از آن نیز انگلیس و پیش از آن هم مدتی آلمان، فرانسه و حتی پرتغال و اسپانیا بودند.

محمد رضاشاه پس از کودتای ۲۸ مرداد به رضا شاه دوم تبدیل شد

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: محمد رضاشاه پس از کودتای ۲۸ مرداد به رضا شاه دوم تبدیل شد و همچون پدر خود نمایندگان مجلس را انتخاب می‌کرد.

شفیعی‌فر با یادآوری این‌که مجلس سنا نیز در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ۶۰ نماینده داشت و ۳۰ نماینده از طرف شخص خود شاه انتخاب و ۳۰ نماینده انتخابی از سوی مردم بود، افزود: از تعداد ۳۰ نماینده مردم نیز  ۱۵ نماینده مختص شهر تهران و ۱۵ نماینده اختصاص به شهرستان‌های مخلتف داشت که این ۳۰ نماینده را نیز غیرمستقیم خود انتخاب می‌کردند که رئیس مجلس سنا هم از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷ شریف امامی بود.

وی با تأکید بر این‌که در واقع شاه جزئی از سیاست خارجی آمریکا بود، تصریح کرد: هنگام مقایسه نظام جمهوری اسلامی با نظام درباری باید این نکته را در نظر بگیریم که در چه شرایطی نظام حکومتی تغییر کرد، ما سابقه صد ساله دموکراسی و مشارکت همچون انگلیس نداشته‌ایم که همه چیز روی روال و غلتک افتاده باشد.

ایران در واقع در ابعاد خارجی یکی از ایالت‌های آمریکا بود

این استاد دانشگاه تهران با بیان این‌که ایران در واقع در ابعاد خارجی یکی از ایالت‌های آمریکا بود و حکومت پهلوی دوم نیز در چارچوب سیاست‌های خاورمیانه‌ای آمریکا تعریف شده بود، افزود: از همین‌رو گاهاً با تغییر روسای جمهوری در آمریکا و تغییر دیدگاه‌ها نیز برخی اصلاحات اقتصادی یا اجتماعی مانند انقلاب سفید و حرکت به سمت دروازه‌های تمدن را تدارک می‌دیدند و متأسفانه بر همین اساس نیز به‌تدریج سیستم اقتصادی و کشاورزی ایران را نابود کردند.

شفیعی‌فر خاطرنشان کرد: رضا شاه ایلات و عشایر، علما و روحانیت را سرکوب کرد و محمدرضا پهلوی نیز مالکان را سرکوب کرد و با سرکوب این سه طبقه در واقع نظام اجتماعی ما سرگردان و روی هوا رفت، در حالی‌که نظام اجتماعی و حکومت بر ضمیر و پایه یک سری ریشه‌ها و جامعه برپاست اما در زمان محمدرضا شاه با حذف سه گروه عمده اجتماعی که پشتوانه سلطنت بودند نظام اجتماعی کشور را با مشکل مواجه کرد.

وی یادآور شد: البته در حال حاضر هم  برخی مشکلات در حوزه انتخابات کشور وجود دارد که این را رد نمی‌کنیم و بخشی از این مسأله مربوط به فرهنگ سیاسی جامعه خودمان است و اصلاح این مسأله به طور حتم نیازمند ارتقای هرچه بیشتر فرهنگ سیاسی کشور است.

 

کلید واژه ها: سازمان جهاد دانشگاهی تهران انقلاب اسلامی

آخرین ویرایش۰۴ اسفند ۱۴۰۰