نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی ۱۴۰۰

تولید واکسن علیه بیماری ویبریوزیس ماهی «سی‌باس» در سازمان جهاد دانشگاهی تهران

۰۷ دی ۱۴۰۰ | ۰۸:۴۰ کد : ۳۹۵۸۲ پژوهش و فناوری اخبار عمومی
تعداد بازدید:۳۴۴
تولید واکسن علیه بیماری ویبریوزیس ماهی «سی‌باس» در سازمان جهاد دانشگاهی تهران

 

مدیر گروه پژوهشی فرآورده‌های بیولوژیک دامی سازمان جهاد دانشگاهی تهران از آغاز تست مزرعه واکسن بیماری ویبریوزیس برای ماهی «سی‌‌باس» خبر داد و گفت: تحقیقات برای تولید این واکسن در گروه پژوهشی فرآورده‌های بیولوژیک دامی انجام و سپس نمونه جهت تست مزرعه تولید شد. این واکسن با کمک یکی از تولیدکنندگان ماهی «سی‌باس» مراحل تست مزرعه را آغاز کرده و نتایج اولیه بسیار امیدوار کننده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، دکتر «احمد عرفان‌منش» در نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی ۱۴۰۰ اظهار کرد: سازمان جهاد دانشگاهی تهران برنامه منسجمی برای تحقیقات بر روی داروها و فرآورده‌های بیولوژیک ویژه آبزیان به‌‌عنوان یکی از محورهای پژوهشی مهم و استراتژیک کشور، دارد و تاکنون موفق به تولید دو واکسن استرپتوکوکوزیس و یرسینیوزیس برای ماهی قزل‌آلا شده و تولید انبوه آن‌ها نیز انجام می‌شود.

این متخصص میکروبیولوژی دامپزشکی گفت: واکسن‌ها به‌عنوان ابزار پیشگیری از بیماری‌ها در انسان و حیوانات استفاده می‌شود. با توجه به برنامه کشور برای توسعه آبزی‌پروری جهت تأمین پروتئین مورد نیاز جمعیت رو به افزون کشور، فعالیت در حوزه بهداشت آبزیان از نیازهای ضروری کشور تشخیص داده شده و تولید واکسن آبزیان می‌تواند قدم بسیار موثری در جهت پیشگیری از بیماری‌های آبزیان و کاهش تلفات مزارع پرورش ماهی باشد

دکتر عرفان‌منش با بیان این‌که واکسن‌های ساخته شده توسط جهاد‌‌دانشگاهی(استرپتوکوکوزیس و یرسینیوزیس) در دو طرح پیشین مربوط به ماهی قزل‌آلا بود، در ادامه خاطرنشان کرد: چون بحث‌های بهداشتی و درمانی در میان پرورش‌دهندگان این نوع ماهی همگام با مباحث پرورش توسعه نیافته است، استفاده از واکسن در میان مزرعه‌داران قزل‌آلا با استقبال کافی روبرو نشده و در موارد متعددی تلفات ماهی بسیار زیاد شده و صدمات مالی جبران‌ناپذیری به صاحبان مزارع وارد می‌شود.

تأسیس کلینیک آبزیان قدمی موثر در ترویج آموزش‌های تخصصی حوزه آبزی‌پروری

دکتر عرفان‌منش تأسیس کلینیک آبزیان در سازمان جهاد دانشگاهی تهران را قدمی موثر برای ارتقای دانش کشور در حوزه آبزی‌پروری دانست و خاطرنشان کرد که این کلینیک برنامه‌های خوبی برای ارائه آموزش‌های تخصصی در حوزه آبزی‌پروری و شناخت و درمان بیماریهای ماهیان در دست اجرا دارد.

وی تصریح کرد: این کلینیک آماده همکاری با دستگاههای اجرایی و مسئول کشور در زمینه آبزی‌پروری جهت افزایش سواد تخصصی پرورش‌دهندگان ماهی است.

براساس این گزارش، نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی ۱۴۰۰ که به‌منظور معرفی و آشنایی بیشتر مدیران اجرایی و صنایع بزرگ با توانمندی این نهاد، از صبح یکشنبه ۵ دی‌ماه در مرکز نمایشگاهی بوستان گفت‌وگو آغاز به کار کرد تا پنج‌شنبه ۹ دی ماه ادامه خواهد داشت.

 

کلید واژه ها: ماهی سی‌‌باس سازمان جهاد دانشگاهی تهران

آخرین ویرایش۲۱ دی ۱۴۰۰