دکتر کمبرانی در جلسه شورای‌عالی آیین اعطای تندیس ملی فداکاری خواستار شد

شناسایی دقیق و معرفی دانشجویان فداکار به جامعه به شیوه‌های مختلف

دکتر «مسعود کمبرانی» معرفی دانشجویان فداکار به شیوه‌های مختلف به جامعه را خواستار شد و گفت: در کنار شناخت دقیق و شناسایی افراد و دانشجویان باید به کمک سازمان‌ها و دستگاه‌های درگیر و با فعالیت‌های تبلیغاتی افراد فداکار به جامعه شناسانده شوند.
۰۶ دی ۱۴۰۰ | ۰۸:۴۳ کد : ۳۹۴۹۳ فرهنگی اخبار عمومی
تعداد بازدید:۳۵۵
شناسایی دقیق و معرفی دانشجویان فداکار به جامعه به شیوه‌های مختلف

 

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، دکتر «مسعود کمبرانی»، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران در جلسه شورای‌عالی و سیاستگذاری یازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران در محل دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی تهران اظهار کرد: ضمن در نظر گرفتن پارامترهای دقیق جهت شناسایی و شناخت افراد فداکار طی 10 دوره و شناسایی بیش از 200 فرد فداکار در سراسر کشور معرفی این افراد به جامعه را نباید نادیده گرفت.

وی با انتقاد از این‌که فرآیند معرفی افراد فداکار پس از برگزاری این رویداد فرهنگی به فراموشی سپرده می‌شود، افزود: سازمان‌های فعال و درگیر باید با فعالیت‌های تبلیغاتی و خبری، برگزاری سخنرانی‌ها و ... در جهت معرفی این افراد به جامعه کوشا باشند.

رئیس شورای سیاستگذاری یازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران با اعتقاد به این‌که افراد فداکار متناسب با تعریف فرهنگ ایرانی اسلامی کار ویژه‌ای انجام می‌دهند، گفت: این افراد کار خوب خود را لایق تقدیر نمی‌دانند اما جامعه نیازمند تقدیر از این افراد است تا به‌عنوان الگویی شناسایی و انگیزه‌ای برای انجام فداکاری برای دیگر جوانان کشور باشند.

دکتر کمبرانی با بیان این‌که می‌توان در معرفی این افراد انگیزه آن‌ها برای فداکاری، تأثیر روحیه فداکاری آن‌ها بر زندگی‌شان و ... را جویا شد در ادامه افزود: این افراد می‌توانند به‌عنوان نمونه سفیران فداکاری در کشور و جامعه باشند.

وی از نمایندگان سازمان‌ها حضور فعال‌تر و ارائه نقطه نظرات را در جهت هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن این رویداد فرهنگی خواستار شد و مجدداً بر معرفی الگوهای نمونه فداکاری به جامعه و جوانان تأکید کرد.

گذشتن از جان بالاترین درجه ایثار و فداکاری

در ادامه مراسم مهندس «زجاجی» مشاور رئیس جهاد دانشگاهی کشور با بیان این‌که در این مراسم هر سال از شمار اندکی از جوانان و دانشجویان فداکار تقدیر می‌شود، افزود: در سرلوحه فداکاری ایمان به خدا درج شده است.

وی ادامه داد: در حدیثی از امام صادق(ع) آمده است که هر کار نیکی در نظر گرفته شود بالاتر از آن نیز کار نیک دیگری وجود دارد تا جایی که شخصی جان خود را(بزرگترین سرمایه زندگی) در راه خدا فدا می‌کند که این اوج فداکاری است.

مهندس زجاجی خاطرنشان کرد: نوجوان شهید لندی کاری کرد که جان خود را برای نجات جان انسان‌ها به خطر انداخت که بالاتر از آن مفهوم ایثار و گذشت وجود ندارد این در حالی است که سردار سرافراز سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نیز بزرگترین فداکاری را انجام داد.

سوم اسفند زمان برگزاری یازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری در دانشگاه تهران

«جمال رحیمیان» دبیر آیین و معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی هم در سخنانی از برگزاری یازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران در تاریخ دوشنبه سوم اسفندماه در محل دانشگاه تهران خبر داد و گفت: در این دوره بیش از 500 جوان دانشجو از راه‌های مختلف ایمیل، پیامک و مراجعه حضوری جهت شرکت در این رویداد فرهنگی مدارک لازم را ارائه کردند که با استقبال خوبی روبرو شدیم.

وی شناسایی افراد فداکار را یا از طریق خوداظهاری یا معرفی از طریق دوستان و آشنایان و یا از طریق سازمان‌های ذی‌ربط دانست و گفت: در مرحله خوداظهاری بیش از 500 ایمیل دریافت شده است که این ممکن نمی‌شد مگر به توفیق الهی.

دبیر یازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران با اشاره به مشارکت و همکاری 8 سازمان اعم از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان انتقال خون، سازمان بهزیستی، دانشگاه آزاد اسلامی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بسیج دانشجویی و سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر در این دوره خاطرنشان کرد: بی‌تردید بدون همکاری این سازمان‌ها و ارگان‌ها این موفقیت حاصل نمی‌شد.

رحیمیان کار تندیس را کار فرهنگی مقدسی برشمرد و افزود: می‌کوشیم این دوره از آیین را با پیامی از مقام معظم رهبری آغاز کنیم.

وی با بیان این‌که در دوره پیشین(دوره دهم) از 72 دانشجو و گروه دانشجویی و از 300 خانواده شهید مدافع سلامت تقدیر شد، در ادامه تصریح کرد: در آیین‌نامه 7 حوزه برای مصادیق فداکاری تعریف شده است .طی 10 دوره هم از 409 برگزیده تقدیر شد که از این تعداد 83 درصد دانشجو و 17 درصد گروه دانشجویی بوده‌اند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی 81 درصد برگزیدگان را مرد و 19 درصد را زن دانست و گفت: 21 درصد برگزیدگان از استان تهران و 79 درصد مربوط به دیگر استان‌های کشور بوده است همچنین 77 درصد برگزیدگان متعلق به دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و 23 درصد متعلق به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بوده است.

تقدیر از 57 دانشجو و گروه دانشجویی فداکار در این دوره

رحیمیان سهم دانشجویان پزشکی در این رویداد را 20 درصد و سهم رشته‌های غیرپزشکی را 80 درصد برشمرد و افزود: این دوره از آیین از 57 دانشجو و گروه دانشجویی فداکار تقدیر می‌شود، تجلیل از خانواده معزز سردار حاج قاسم سلیمانی از دیگر برنامه‌هاست همچنین می‌کوشیم با هماهنگی آموزش و پرورش افراد فداکار در حوزه آموزش و پرورش اعم از معلمان و دانش‌آموزان شناسایی و معرفی شوند.

وی از آغاز روند رسیدگی به پرونده داوطلبان از روز یکشنبه 12 دی‌ماه 1400 خبر داد و گفت: کمیته انتخاب با حضور کارشناسان دستگاه‌های اجرایی کار بررسی و رسیدگی به پرونده‌ها را انجام می‌دهند در 8 اسفند ماه هم نشست ارزیابی آیین برگزار می‌شود.

درخواست نماینده دانشگاه آزاد اسلامی برای 3 سهمیه اضافه

در ادامه این نشست دکتر «علیرضا زارع» مدیر کل فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی آیین اعطای تندیس فداکاری به دانشجویان ایران را یک رویداد فرهنگی فاخر و ماندگاری دانست که تا 10 دوره استمرار داشته است در ادامه پیشنهاد کرد که به 8 سهمیه دانشگاه آزاد اسلامی با یک میلیون 200 هزار دانشجو و اشغال 40 درصد فضای آموزش‌عالی 3 سهمیه دیگر اضافه شود که این 3 سهمیه یکی به شهید مدافع حرم در حلب، دیگری به یک دانشجوی جانباز جنگ تحمیلی و سومین سهمیه به یک دانشجو نابینا از واحد فرشتگان تعلق خواهد گرفت.

وی با انتقاد از برگزاری صرف این مراسم و تقدیر از برگزیدگان گفت: می‌توان با صرف اندکی هزینه نسبت به ترویج فعالیت الگوهای معرفی شده تلاش کرد ضمن این‌که جای خالی نماینده سازمان صدا و سیما در این جلسه به چشم می‌خورد که می‌تواند ضمن اطلاع‌رسانی بهینه برگزاری این آیین در مناطق استانی را پیگیر باشد می‌توان کتاب خاطرات برخی شهدای معرفی و تقدیر شده در آیین را با هدف حفظ و ارتقاء جایگاه آن‌ها چاپ و منتشر کرد.

آیین اعطای تندیس فداکاری جریان بالنده‌ فرهنگی با اثرگذاری اجتماعی برای جریان دانشجویی

مهندس «محمد هادی عسگری» مدیرکل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری هم با تشکر از برگزاری این جریان اصیل فرهنگی در دانشگاه‌ها در ادامه جهاد دانشگاهی را متولی این کار ارزشمند دانست و گفت: منشأ خدمات ارزشمند از رویش مبارک در ذیل انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها شکل گرفت که زلزله بم سرآغاز آن بود.

وی برگزاری10 دوره را بسیار پرافتخار برشمرد و افزود: در این دوره وانفسای امیدبخش امکان کنشگری متعهدانه ذیل آرمان‌های متعالی وجود دارد تا از جوانان فداکاری که برای حفظ آرمان‌ها جان خود را فدا کردند تقدیر شوند.

مدیرکل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری این آیین را جریان بالنده‌ فرهنگی با اثرگذاری اجتماعی برای جریان دانشجویی دانست و گفت: این دانشجویان دل در گرو اعتلای اسلامی دارند که کنش آن‌ها در محیط مقدس دانشگاه ارزشمند است.

عسگری با تقدیر از استمرار برگزاری این رویداد فرهنگی ارزشمند در ادامه اظهار امیدواری کرد که از ظرفیت‌های حضور دانشجویان بیشتر استفاده شود تا این فضای معنوی ترویج شود.

پیشنهاد ساخت مستند تصویری از جوانان فداکار

در ادامه این نشست «آزیتا ابراهیم‌آبادی» مدیرکل فرهنگی کمیته امداد امام خمینی(ره) با اعتقاد به این‌که بدون هزینه نمی‌توان کاری را پیش برد، در ادامه اسفند را ماه پرکار سازمان‌ها دانست و گفت: می‌توان با اندکی هزینه بیشتر به ساخت مستندی تصویری از افراد فداکار سراسر کشور اقدام کرد تا معرفی آن‌ها تنها به درج اسم و عکس در کتابچه منحصر نباشد.

وی در ادامه توضیح داد: در این مستند می‌توان از افراد فداکار خواست خدمات خود را بازگو کنند که این مستندسازی در ترویج و نشر فرهنگ فداکاری بسیار موثر است.

درخواست بازتعریف مصادیق فداکاری با توجه به نیاز روز کشور

کاظمی از سازمان بهزیستی کشور هم با اعتقاد به این‌که همت و پیگیری عاملی برای ماندگاری این رویداد فرهنگی محسوب می‌شود، در ادامه خاطرنشان کرد: بهتر است با توجه به نیاز کشور مصادیق فداکاری بازتعریف شود چه بسا بسیاری افراد در اقصی نقاط کشور در قالب گروه‌های جهادی به امر آموزش مشغول هستند و افراد برتر دانشگاهی را تربیت می‌کنند.

وی حضور جوانان فعال در عرصه فناوری در مناطق کم‌برخوردار را حایز اهمیت دانست و گفت: بسیاری در حوزه اشتغال، نوآوری و گردشگری در حال فعالیت هستند که فرهنگسازی در این مسیر کار ارزشمندی است.

کاظمی در ادامه پیشنهاد داد که در این دوره سطحی ایجاد شود که نشان فداکاری به تعداد محدودی دانشجوی و جوان فداکار اهدا شود که به‌عنوان افراد ویژه فداکار شناسایی شوند تا بتوان از آن‌ها در عرصه‌های مختلف فداکاری استفاده شود.

وی با بیان این‌که اطلاعات همه گروه‌های خیریه و جهادی دانشجوی در جشنواره‌های فرهنگی موجود و به مراکز تخصصی بهزیستی و کمیته امداد ارائه می‌شود، در ادامه در خصوص ضوابط انتخاب هم گفت: گروه‌های دانشجویی حداقل شرایط را داشته‌اند از این‌رو گذاشتن ضوابط اضافی برای گروه‌های دانشجویی صحیح نیست.

کاظمی با بیان این‌که بهتر است برای مشخص شدن تعداد دانشجوی فداکار حداقل و حداکثری تعریف شود، در ادامه موکول کردن برگزاری این مراسم در فروردین‌ماه را خواستار شد.

ترویج فرهنگ فداکاری از دیگر تکالیف برگزارکنندگان آیین اعطای تندیس فداکاری

در ادامه این نشست احمدی از دانشگاه تهران با اعتقاد به این‌که این برنامه فرآیند تکاملی را طی کرده است، گفت: انتظارها در یازدهمین دوره بیشتر است و می‌توان با ارائه گزارش مختصری از فعالیت 10 دوره پیام مقام معظم رهبری را هم در این دوره داشت.

وی با بیان این‌که آیین‌نامه باید طوری تدوین شود که جلوی تکرار گرفته شود(تقدیر از افراد تکراری)، افزود: علاوه‌بر تقدیر ترویج فرهنگ فداکاری از دیگر تکالیف ماست و گذاشتن سهمیه مانع از رقابتی شدن این رویداد می‌شود با توجه به این‌که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 80 درصد دانشجویان و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 20 درصد دانشجویان را شامل می‌شود سهمیه برابر برای این دو وزاتخانه صحیح نیست.

احمدی  بر ضرورت بازنگری سهمیه‌ها تأکید کرد.

راه‌اندازی باشگاه جوانان فداکار هلال‌احمر

منیری از سازمان جوانان جمعیت هلال احمر هم برگزاری 11 سال این رویداد فرهنگی را نشان از همت بالا دانست و گفت: براساس بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی فرماندهی کل قوا مطرح شد همه ارکان نظام در این گام وظیفه‌ای برعهده داریم که چشم‌انداز مشخصی هم دارد که همان تمدن نوین اسلامی است در گام دوم انقلاب باید به سمت تمدن‌سازی پیش رفت.

وی ادامه داد: در حوزه جوانان با نگاه به سمت تمدن‌سازی باید ادبیات آینده‌پژوهی را در دستور کار قرار داد که 3 رکن  رویداد، ترند(رویه) و پیشرانه را دارد.

منیری خاطرنشان کرد: ما در موضوع فداکاری رویداد داریم در سازمان جوانان جمعیت هلال احمر هم در حال راه‌اندازی باشگاه جوانان فداکار هلال‌احمر هستیم تا از جوانانی که 9 دوره در سازمان معرفی و تجلیل شدند بانک اطلاعاتی تهیه کنیم و مجمع حاکمیتی و اجرایی آن، افراد برگزیده هر سال است ما در دوره برگزاری از 100 نفری که تندیس فداکاری دریافت کردند برای شرکت در جلسه دعوت می‌کنیم تا بدین ترتیب رویداد را به روند ترویج فرهنگ فداکاری تبدیل کنیم.

وی با بیان این‌که برای این باشگاه ساختار و شورای مرکزی انتخاب می‌شود، گفت: امید می‌رود با این فعالیت‌ها فداکاری به هویت تبدیل شود.

منیری در پایان اعطای نشان(مدال) ویژه برای تعدادی محدود را خواستار شد.

در پایان جلسه از پوستر

کلید واژه ها: دکتر کمبرانی تندیس فداکاری

آخرین ویرایش۰۶ دی ۱۴۰۰